دومین رویداد سالانه ایراپ ( Aerup)

1397/11/8

دومین رویداد سالانه ایراپ ( Aerup) با هدف ارائه توان دانشجویان و ایده پردازان صنعت هوافضا در خدمت این صنعت به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : دبیر این دوره ایراپ در مورد هدف از برگزاری آن گفت: صنعت هوافضا کاربردهای مختلفی در حوزه های گوناگون مانند محیط زیست، فناوری ارتباطات، سنجش از راه دور و نظایر آن دارد و از علوم بسیار نیز استفاده می کند.
دکتر مهدی سبزه پرور افزود: این رویداد با یک هدف اصلی یعنی تسهیل ارتباط دانشجویان و صاحبان ایده با صنایع مختلف مرتبط در حوزه هوافضا اجرا می شود.
وی تاکید کرد: روند ثبت نام ایده ها روی سایت به نشانی Aerup.aut.ac.ir از 10 بهمن آغاز می شود، همچنین از 16 بهمن کارگاه ها و نشست های تخصصی برنامه ریزی شده است. در این کارگاه ها آموزش های لازم برای ارتباط گرفتن صاحبان ایده با سیستم مرکز فناوری هوافضای دانشگاه و پژوهشکده هوافضای دانشگاه ارائه می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین گفت: در ادامه ایروتاک (Aertalk) 30 )بهمن برگزار می کنیم که طی آن از نمایندگان صاحبان صنایع مرتبط نظامی و غیرنظامی دعوت می کنیم تا نیازهای خود را مطرح کنند و صاحبان ایده نیز به طور خصوصی ایده های خود را ارائه می دهند.
سبزه پرور اظهارداشت: بعد از این روند دانشجویان می توانند روز سوم اسفند ایده های پرورش داده شده خود را که بعد از آموزش ها به شکل کاملی درآمده است، دوباره روی سایت بارگذاری کنند تا پس از تایید نهایی برترین ایده ها روز اختتامیه در 14 اسفند با توجه به امتیاز داوران معرفی و تقدیر می شوند.
وی با تاکید بر تغییر و تکمیل روند ایده پردازی و داوری ها در این دوره نسبت به سال قبل گفت: پرورش یک ایده غیر از این که نیاز به تخصص و علاقه دارد به معنای آن است که یک گروه بتواند کارهای مالی، تبلیغات، ارتباطات با ادارات و سازمان های دولتی مرتبط و ارتباطات بین المللی را به خوبی انجام دهد؛ بنابراین در رویداد سال جاری بر آموزش این مهارت ها بر صاحبان ایده تاکید کرده ایم که به نوعی در دانشگاه نسبت به این مهارت ها خلا وجود دارد.
به گفته سبزه پرور، گروه های حاضر در این رویداد باید بتوانند مانند اعضای یک شرکت خصوصی با هم کار کنند و بازار و مشتری را در کنار آن بشناسند.
وی یکی دیگر از مزایای این رویداد را بررسی ایده ها در فضایی امن توصیف کرد و گفت: افراد بسیاری هستند که ایده هایی دارند ولی به دلیل اینکه فضای امنی برای طرح آن نیست مدت ها آن را مطرح نمی کنند ولی در این رویداد می توانند متوجه شوند آیا واقعا این ایده قابل اجراست یا خیر، قبلا اجرا شده است یا نیاز به نوآوری دارد و همه این موارد بدون نگرانی از سرقت ایده انجام می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: حوزه هوافضا گردش علمی بالایی در همه دنیا دارد و امروزه در همه شئون زندگی مردم وارد شده است، از طرف دیگر کاتالیزور حوزه های مختلف است و انجام کارها را تسهیل می کند. بنابراین باید بیشتر به آن توجه و برای توسعه آن سرمایه گذاری کرد.
دبیر اجرایی این رویداد نیز با اشاره به تلاش برای بهبود بخشیدن به این رویداد گفت: ایرآپ در سال گذشته تجربه خوبی برای ما بود، ولی با وجود ایده های خوبی که رسید و 3 ایده برتری که معرفی شدند، نتوانستیم سرمایه گذاری برای آنها بیابیم و قصد داریم با ارتباط بیشتر صنایع مرتبط با دانشجویان این مشکل را امسال رفع کنیم.
مریم سادات حسینی ادامه داد: با توجه به این هدف و بررسی رویدادهای ایده پردازی در حوزه هوافضا در کشورهای مختلف، رویداد ایرآپ امسال را طی یک ماه و با برگزاری پیش رویدادهایی به نام عصرانه های هوافضا در حوزه های مختلف این صنعت از پاییز سال جاری برگزار کردیم و دانشجویان طی مدت حدود یک ماه از 16 بهمن تا 14 اسفند که اختتامیه برگزار می شود، می توانند ایده های خام خود را تا حدی پیش ببرند که قابل ارائه به صنعت باشد.
وی افزود: این رویداد به همت انجمن علمی دانشکده هوافضا و با گروهی 40 نفره از دانشجویان علاقمند با هدف پیشبرد صنعت هوافضا در کشور و با حمایت سازمان صنایع هوایی، سازمان فضایی، برگزار می شود.
وی یکی دیگر از اهداف برگزاری این رویداد را آوردن حوزه هوافضا به میان مردم دانست و گفت: وقتی موضوعی محبوب مردم باشد و مردم از آن حمایت کنند به ثمر می رسد، هوافضا می تواند میان مردم محبوبیت بیشتری داشته باشد و برای این امر باید بیشتر مطرح شود.
حسینی افزود: همچنین حوزه های کاربردی در هوافضا زیاد است و رشته ای شناور است به همین دلیل افرادی که به شکل تخصصی در حوزه هوافضا مثلا هوافضا و متالورژی کار می کنند، معدود هستند و اگر فرصت ادامه کار را در ایران نیابند ناچار به مهاجرت می شوند.
به گفته این دانش آموخته هوافضا، با وجود تحریم ها و فشار مالی اگر در این حوزه ایده پردازی خوب و در پی آن سرمایه گذاری لازم صورت بگیرد می توانیم به جایی برسیم که هوافضا سودآور باشد و حتی به کشورهای دیگر محصولات خود را عرضه کنیم.