چالش روز در تقسیم بندی قطعی علوم

1395/09/30

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر ضرورت گسترش رشته های میان رشته ای گفت: روند تکنولوژی های روز دنیا به سمتی است که نمی توانیم تقسیم بندی های قطعی و سخت داشته باشیم بلکه باید به صورت میان رشته ای و منعطف عمل کنیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر احمد معتمدی در پنجمین همایش بین المللی پوشش های حمل و نقل، ترافیک و ایمنی در این دانشگاه گفت: حمل و نقل، ترافیک و ایمنی، مباحث مهم مرتبط با هم هستند و شاید اگر افرادی در بیرون مراکز علمی از ارتباط این مباحث با هم متعجب شوند ولی واقعیت این است که مباحث تکنولوژی در حال حاضر در دنیا به سمتی رفته است که بحث های متنوعی را به مرتبط می کنند که به آنها مباحث بین رشته ای می گوییم.
وی ادامه داد: مثلا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مبحثی نداریم که مرتبط با ترافیک نبوده و نیاز به تخصص های مختلف نداشته باشد و ضرورت دارد که در کنار متخصصان ترافیک بنشینیم و مسائل را با هم حل کنیم.
معتمدی خاطرنشان کرد: مفهوم این امر این است که باید ساختارهای موجود در دانشگاه هایمان را به نحوی اصلاح کنیم که بتوانیم به نیازهای بخش های مختلف پاسخ دهیم.
وی تصریح کرد: در دانشگاه ها به این نتیجه رسیده ایم که اگر بخواهیم به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه و دستگاه های اجرایی برویم قطعا باید ساختارهای جدیدی را تحت عنوان دانشگاه های نسل سوم طراحی کنیم.
معتمدی افزود: دانشگاه های نسل سوم، بیشتر در خدمت جامعه و دستگاه های اجرایی هستند و در چرخ اقتصادی کشور نقش بیشتری ایفا می کنند ولی ساختار دانشگاه های ما هنوز نسل یک و نسل دو است و قطعا اگر بخواهیم پاسخگوی مسائل باشیم باید ساختارهای خود را اصلاح کنیم.
وی بیان داشت: در انعقاد قرارداد با دانشگاه های خارج، شاهدیم که آنها در دوره بسیار کوتاه و کمتر از یک ماه برای ما رشته های جدید میان رشته ای طراحی کرده و قرارداد منعقد می کنند درحالیکه ساختارهای ما بسیار کند و بطئی است و اگر بخواهیم رشته ای را طراحی کنیم و قراردادی برای آن رشته خاص منعقد کنیم با یک فرآیند بسیار طولانی روبه رو خواهیم بود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پاسخگویی بسیار سریع به نیازهای جامعه و دستگاه های مختلف اجرایی را از ویژگی های بارز دانشگاه های نسل 3 برشمرد.
وی توجه به مقوله ساختارسازی را یکی از مباحث مهم در برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر معرفی کرد و گفت: در برنامه راهبردی مان همین مقوله را پیش بینی کردیم و در این زمینه ساختارسازی کار می کنیم و معتقدیم باید همه جا ساختارهای لازم را داشته باشیم تا در بحث آموزش و تحقیقات و فناوری بتوانیم از تمام توان و امکانات دانشگاه به راحتی استفاده کنیم.
معتمدی ادامه داد: به طور سنتی به رویه ها و فرآیندهایی عادت کردیم که کنار گذاشتن آنها سخت است ولی این اتفاق باید در دانشگاه های ما بیافتد و دانشگاه های برتر ما در این زمینه پیشگام باشند.
وی بیان داشت: تقویت گرایش های بین رشته ای از رویکردهای جدی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است زیرا این کار جزو ضرورت های فناوری روز است و در این راستا از مرحله پذیرش دانشجو تا فارغ التحصیلی وی باید به نحوی باشد که بتوانیم چند دانشکده و پژوهشکده را کنار هم بگذاریم و از همه امکانات استفاده کنیم.
معتمدی لزوم طراحی درس های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: ساختارها و برنامه های درسی ما در حال بازنگری است و هرچند در ابتدا فکر می کردیم که کار ساده ای است ولی در عمل می بینیم که این کار پیچیده است و قبل از تغییر آیین نامه ها، ساختارهای ما باید اصلاح شود و اصلاح ساختار هم معمولا کار ساده ای نیست.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: یک تکنولوژی، تعداد زیادی از علوم و دانش های متنوع را در برمی گیرد و اگر نتوانید اجزای این زنجیره را به هم وصل کنید به نتیجه مطلوب نخواهید رسید و در شرایط فعلی، ساختارها و برنامه های آموزشی و پژوهشی ما به گونه ای نیست که به راحتی بتواند پاسخگوی این زنجیره باشد .
پنجمین همایش بین المللی پوشش های حمل و نقل، ترافیک و ایمنی در تاریخ 29و 30 آذرماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.